Etykiety kosmetyków pod lupą – część 2.

Poprzednio (tutaj) opisywałam, jakie informacje muszą znaleźć się na opakowaniu kosmetyków i co one oznaczają. Oczywiście poza obowiązkowym oznakowaniem, producenci kosmetyków mogą stosować również inne, które z jednej strony dostarczają dodatkowych informacji, ale z drugiej strony mogą spowodować szereg wątpliwości związanych z właściwym zrozumieniem oznakowania. W takim razie jak poprawnie odczytywać dodatkowe oznakowanie na etykietach kosmetyków?

Co jeszcze możemy znaleźć na opakowaniu, czyli oznakowanie nieobowiązkowe:

Symbol UVA

 

UVA

Symbol ten jest dobrowolny, umieszczany tylko na kosmetyków tzw. przeciwsłonecznych. Jeżeli produkt jest oznakowany tym symbolem to mamy pewność, że spełnia on zalecenie Komisji Europejskiej dotyczące skuteczności ochrony przez promieniowaniem UVA. Szczegółowe zalecenie znajdziecie tutaj => klik

Symbole „nie testowane na zwierzętach”

 

no animal tested 1no animal tested 2

Takie symbole możemy jeszcze spotkać na wielu produktach, choć nie powinny się znajdować na żadnym europejskim kosmetyku, gdyż od 2013 roku w całej Unii Europejskiej jest całkowity zakaz testowania na zwierzętach zarówno kosmetyków, jak i składników kosmetyków.

Znak „e”

znak e

Znak „e” możemy znaleźć nie tylko na opakowaniach kosmetyków, ale także na wszystkich innych towarach paczkowanych. Znak ten informuje nas, że masa lub objętość danego produktu jest w granicach dopuszczalnych zakresów odchyleń.  Umieszczenie znaku „e” na opakowaniu daje nam  gwarancję firmy paczkującej, że podczas procesu pakowania masy produktu zastosowywano system kontroli wewnętrznej ilości masy w opakowaniu.

Oznakowanie materiału

 

Drukowanie

Powyższe symbole oznaczają materiał, z jakiego zostało wykonane opakowanie. Najczęściej jest to aluminium, polietylen oraz polipropylen.

Znak „zielony punkt”

 

znak zielony punkt

Znak zielony punkt jest znakiem zastrzeżonym, należącym do Der Grüne Punkt – Duales System Deutschland (DSD). Znakiem tym zarządza Packaging Recovery Organisation Europe s.p.r.l (PRO EUROPE), a w Polsce wyłącznym licencjodawcą znaku jest Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A.

Jeżeli znajdziemy taki znak na opakowaniu to możemy być pewni, że producent danego kosmetyku wspiera finansowo budowę i funkcjonowanie odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Dla mnie osobiście jest to ważna informacja, bo takie producent nie dba jedynie o swoje interesy, ale również o matkę naturę 🙂 A Wy co tym myślicie?

Znak „dbaj o czystość”

znak dbaj o czystość

Jeżeli widzimy taki znak to wiadomo co mamy robić – wyrzucić opakowanie do kosza na śmieci 🙂

Znak ekologiczny „COSMEBIO”

max_cosmebio

Znak ekologiczny przyznawany przez Stowarzyszenie COSMEBIO kosmetykom ekologicznym i organicznym, które spełniają wymagania techniczne i kryteria etyczne opisane w Karcie COSMEBIO.

Znak ekologiczny „Demeter”

max_demeter

Znak ten jest przyznawany przez Stowarzyszenie Demeter produktom (w tym również kosmetykom) pochodzącym z upraw biologiczno-dynamicznych. Produkty oznaczone tym symbolem powstają w ściśle określonych i kontrolowanych warunkach.

Znak ekologiczny „EcoGarantie”

 

max_EcoGarantie

Jest to belgijski znak ekologiczny przyznawany środkom do prania, środkom czystości i produktom do pielęgnacji ciała. Znak ten jest przyznawany produktom, których proces powstawania nie burzy równowagi biologicznej między ludźmi, roślinami i zwierzętami.

Znak ekologiczny „ICEA”

 

max_logo_ICEA

ICEA, czyli Ethical and Environmental Certification Institute – symbol ekologiczny przyznawany przez Włoski Instytut ds. Certyfikacji Etyki Środowiskowej produktom (w tym również kosmetykom), które powstają w poszanowaniu środowiska I ludzkiej pracy.

Znak ekologiczny „NATRUE”

 

max_NATRUE

Znak ekologiczny NaTrue przyznawany jest przez Europejskie Ugrupowanie Interesów Producentów Kosmetyków Naturalnych i Organicznych NaTrue. Znak ten posiada trzy poziomy, dla których opracowano szczegółowe kryteria wymagań, jakie musi spełnić kosmetyk naturalny/ekologiczny, aby móc uzyskać certyfikat.

Znak ekologiczny „ECOCERT”

ecocert

Znak przyznawany przez francuską organizację ECOCERT kosmetykom naturalnym lub organicznym, które spełnia kryteria ECOCERT w zakresie składu i produkcji kosmetyków naturalnych lub organicznych.

Znak ekologiczny „Soil Association”

 

cosmos

Znak przyznawany przez brytyjską organizację The Soil Association kosmetykom organicznym i naturalnym, które spełniają Europejskie standardardy dla kosmetyków naturalnych lub organicznych(COSMOS).

Znak „Vegan Society”

 

vegan_society

Znak przyznawany przez Towarzystwo Wegańskie produktom (w tym kosmetykom), które spełniają wymagania dla produktów wegańskich, opisane na stronie Towarzystwa.

Znak „V dla Wegetarian i Wegan”

 

Viva

Znak przyznawany przez Fundację Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva!. Symbol ten mogą uzyskać produkty (w tym również kosmetyki), które są w 100% roślinne i nie są testowane na zwierzętach na żadnym etapie produkcji (przypominam tylko, że wszystkie kosmetyki oraz składniki kosmetyków nie mogą być testowane na zwierzętach).

Uff, trochę tych znaków jest. Na pewno jest ich jeszcze więcej, ale ciężko opisać je wszystkie. Jeżeli macie jeszcze jakieś symbole, których tutaj nie omówiłam to podsyłajcie – chętnie uzupełnię wpis 🙂

3 thoughts on “Etykiety kosmetyków pod lupą – część 2.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge